Lencana Maju
CITA-CITA PENGKAP
1. Mengetahui organisasi Majlis Pengakap Daerah, Majlis Pengakap Negeri dan Persekutuan Pengakap Malaysia.
2. Mengecam dan melukis bendera semua negeri di Malaysia.
3. Mengenali dan mengetahui nama penuh Pesuruhjaya Negeri, Pesuruhjaya Daerah dan Penolong Pesuruhjaya Daerah sendiri.
4. Menghafal dan menerangkan erti kesemua "Undang-undang Pengakap".
KECERGASAN DAN KESEGARAN JASMANI
1. Mengetahui Latihan Asas Perbarisan:
Luruskan Barisan, Cepat Jalan, Hentak Kaki, Berhenti, BelokKanan, Belok Kiri, Tukar Langkah dan Perlahan Jalan
2. Melanjutkan latihan Kawad Tongkat:
Rusuk Tongkat, Turun Tongkat, Jinjit Tongkat, Julang Tongkat dan Bimbit Tongkat.
3. Memahami serta menunjukan dengan jayanya Upacara Mengibarkan Bendera serta Upacara Menurunkan Bendera.
4. Melaksanakan aktiviti berikut:
(a) Panjat tali setinggi 3 meter
(b) Memanjat pokok sekurang-kurangnya setinggi 4 meter.
KEMAHIRAN PENGAKAP
1. Menerangkan kegunaan dan cara menjaga, mengasah dan menyimpan kapak, kapak penebang dan gergaji dan langkah keselamatan.
2. Mengetahui teknik menebang, merincih pokok, memotong ketungan pokok dan menyusun ketungan kayu.
3. Menunjuk cara membuat simpulan dan ikatan berikut serta mengetahui kegunaan tiap satunya:-
(a) Tindih Kasih Gelung (bowline on the tight)
(b) Belit Lucut (highwayman's hitch)
(c) Lilit Pasdul (marline-spike hitch)
(d) Simpul Kerusi (fireman's chair knot)
(e) Lilit Pemati Selit (sailmaker's whipping)
(f) Simpul Kepala lalat (crown knot)
(g) Sambatan Balik (back splice)
(h) Ikatan Silang Gunting (sheer lashing)
4. Memasak makanan secara rimba (backwood's) berikut:-
nasi, telur, ubi kentang, ubi kayu dan roti lilit (twist).
5. Menyiapkan satu model projek merintis (pioneering project) dalam lingkungan tidak melebih 1 meter tinggi / panjang.
6. Membuat kajian mengenai perkara berikut:-
(a) 6 jenis burung tempatan, 6 jenis binatang tempatan dan 6 jenispokok tempatan.
(b) (i) Lawatan ke satu bangunan penting atan ke kawasan penempatan dan membuat laporan mengenainya;
(b) (ii) Menceritakan sejarah dan kepentingan suatu kawasan kecil berhampiran rumab sendiri, misalnya: mengikut sejauh satu kilometer sungai atau parit dan membuat satu peta ukuran besar menunjukkan tempat-tempat yang penting.
7. Berkhemah serta tidur kurang daripada 5 malam dan menyediakan rekod perkhemahan tersebut di dalam Buku Log.
8. Berenang 30 meter ATAU
Mengetahui langkah keselamatan berenang dan melakukan teknikmenyelarnatkan mangsa lemas dengan menggunakan tali penyelamat atau sebarang benda yang dapat digunakan semasa kecemasan.
9. Faham akan langkah keselamatan yang mesti diambil sebelum melakukan kegiatan kerja luar seperti berkhemah, mengembara dan sebagainya.
10. Melalukan mana-mana dua perkara berikut:-
(a) Memasang dan menggunakan dapur gas, lampu gas atau dapur minyak tanah.
(b) Menyenaraikan barang-barang keperluan berkhemah untuk satu patrol bagi jangka masa satu hujung minggu.
(c) Memasak makanan untuk dua orang.
PENGEMBARAAN
1. Mengetahui sekurang-kurangnya DUA jenis kompas dan tahu cara membaca bearing.
2. Menerangkan sistem kontor.
1. Mengetahui organisasi Majlis Pengakap Daerah, Majlis Pengakap Negeri dan Persekutuan Pengakap Malaysia.
2. Mengecam dan melukis bendera semua negeri di Malaysia.
3. Mengenali dan mengetahui nama penuh Pesuruhjaya Negeri, Pesuruhjaya Daerah dan Penolong Pesuruhjaya Daerah sendiri.
4. Menghafal dan menerangkan erti kesemua "Undang-undang Pengakap".
KECERGASAN DAN KESEGARAN JASMANI
1. Mengetahui Latihan Asas Perbarisan:
Luruskan Barisan, Cepat Jalan, Hentak Kaki, Berhenti, BelokKanan, Belok Kiri, Tukar Langkah dan Perlahan Jalan
2. Melanjutkan latihan Kawad Tongkat:
Rusuk Tongkat, Turun Tongkat, Jinjit Tongkat, Julang Tongkat dan Bimbit Tongkat.
3. Memahami serta menunjukan dengan jayanya Upacara Mengibarkan Bendera serta Upacara Menurunkan Bendera.
4. Melaksanakan aktiviti berikut:
(a) Panjat tali setinggi 3 meter
(b) Memanjat pokok sekurang-kurangnya setinggi 4 meter.
KEMAHIRAN PENGAKAP
1. Menerangkan kegunaan dan cara menjaga, mengasah dan menyimpan kapak, kapak penebang dan gergaji dan langkah keselamatan.
2. Mengetahui teknik menebang, merincih pokok, memotong ketungan pokok dan menyusun ketungan kayu.
3. Menunjuk cara membuat simpulan dan ikatan berikut serta mengetahui kegunaan tiap satunya:-
(a) Tindih Kasih Gelung (bowline on the tight)
(b) Belit Lucut (highwayman's hitch)
(c) Lilit Pasdul (marline-spike hitch)
(d) Simpul Kerusi (fireman's chair knot)
(e) Lilit Pemati Selit (sailmaker's whipping)
(f) Simpul Kepala lalat (crown knot)
(g) Sambatan Balik (back splice)
(h) Ikatan Silang Gunting (sheer lashing)
4. Memasak makanan secara rimba (backwood's) berikut:-
nasi, telur, ubi kentang, ubi kayu dan roti lilit (twist).
5. Menyiapkan satu model projek merintis (pioneering project) dalam lingkungan tidak melebih 1 meter tinggi / panjang.
6. Membuat kajian mengenai perkara berikut:-
(a) 6 jenis burung tempatan, 6 jenis binatang tempatan dan 6 jenispokok tempatan.
(b) (i) Lawatan ke satu bangunan penting atan ke kawasan penempatan dan membuat laporan mengenainya;
(b) (ii) Menceritakan sejarah dan kepentingan suatu kawasan kecil berhampiran rumab sendiri, misalnya: mengikut sejauh satu kilometer sungai atau parit dan membuat satu peta ukuran besar menunjukkan tempat-tempat yang penting.
7. Berkhemah serta tidur kurang daripada 5 malam dan menyediakan rekod perkhemahan tersebut di dalam Buku Log.
8. Berenang 30 meter ATAU
Mengetahui langkah keselamatan berenang dan melakukan teknikmenyelarnatkan mangsa lemas dengan menggunakan tali penyelamat atau sebarang benda yang dapat digunakan semasa kecemasan.
9. Faham akan langkah keselamatan yang mesti diambil sebelum melakukan kegiatan kerja luar seperti berkhemah, mengembara dan sebagainya.
10. Melalukan mana-mana dua perkara berikut:-
(a) Memasang dan menggunakan dapur gas, lampu gas atau dapur minyak tanah.
(b) Menyenaraikan barang-barang keperluan berkhemah untuk satu patrol bagi jangka masa satu hujung minggu.
(c) Memasak makanan untuk dua orang.
PENGEMBARAAN
1. Mengetahui sekurang-kurangnya DUA jenis kompas dan tahu cara membaca bearing.
2. Menerangkan sistem kontor.
Organisasi Persekutuan Pengakap Malaysia Daerah
Pesuruhjaya Daerah Pengakap | ||
Majlis Pengakap Daerah | ← ↓ → | Pasukan latihan Pengakap Daerah |
↓ | Latihan | ↓ |
Yang di-Pertua | Program | Penasihat Pesuruhjaya Daerah |
↓ | Pentadbiran | ↓ |
Naib Yang di-Pertua | Antarabangsa | Pengerusi Pen.Pesuruhjaya Latihan |
↓ | Serantau | ↓ |
Pengerusi | Tugas-tugas Khas | Naib Penerusi Pen.Pesuruhjaya Latihan |
↓ | Pengakap Kelana | ↓ |
Naib Pengerusi | Pengakap Remaja | Setiausaha & Bendahari |
↓ | Pengakap Muda | ↓ |
Setiausaha & Bendahari | Pengakap Kanak-kanak | Ahli Rasmi Semua Pen.Pesuruhjaya Daerah |
↓ | Pengakap Laut | ↓ |
10 orang Jawatankuasa | Persaudaraan Pengakap Raja | Ahli dilantik |
↓ | Hal-Ehwal Wanita | Semua Pemegang Manik |
Dua Orang Pemeriksa Kira-kira | Kayu/Bakal Pemegang | |
Manik Kayu |
Latihan Asas Perbarisan
Luruskan Barisan | - Sama dengan pergerakan ke kanan lurus. |
Cepat jalan | - Mengeluarkan kaki kiri ke hadapan - Pada masa yang sama, lenggangkan tangan kanan sama paras dengan bahu, lenggan kiri jauh ke belakang seberapa yang boleh. |
Hentak kaki | - Boleh diberikan semasa “cepat jalan” - Arahan: “Hentak kaki... Gerak!” - Kaki kiri naik ke atas 90º dan seterusnya dengan kaki kanan, kaki kiri.... |
Berhenti | - Diberikan semasa “cepat jalan” - Arahan: “Baris... ti!” - Kaki kanan melangkah 1 langkah ke hadapan. Kaki kiri hentak ke tanah dan diikuti kaki kanan. |
Belok kanan/ belok kiri | - Diberikan semasa “cepat jalan”. |
Tukar langkah | - Diberikan semasa “cepat jalan” - Arahan: “Tukar langkah semasa cepat jalan... Tukar langkah!” - Kaki kanan melangkah 1 langkah ke hadapan. Hentak kaki kiri ke hadapan dan bergerak 2 langkah ke hadapan dan menghentakkan kaki kiri dan kanan. |
Perlahan Jalan | - Diberikan semasa “cepat jalan” - Arahan: “Tukar langkah... perlahan jalan!” - Kaki kanan melangkah 1 langkah ke hadapan. Seterusnya, kaki kiri dan kanan hentak ke tanah. - Luruskan hujung kaki dan gerakkan ke hadapan serta diikuti oleh kaki kanan secara perlahan. |